In 2019 en 2020 wordt door heel Nederland gevierd en herdacht dat de Tweede Wereldoorlog vijfenzeventig jaar geleden werd beëindigd. Lokale geschiedenis en persoonlijke verhalen staan daarbij centraal. Het kunstwerk wordt in 2020 gelanceerd en toont ‘de massaliteit, de waanzin van de Holocaust. Het was niet alleen een plekje. Het was overal,’ zegt Roosegaarde, die zich voor het monument liet inspireren door de Joodse traditie om geen bloemen op een graf te leggen, maar steentjes.
Steentjes met een speciale coating die het licht reflecteert vormen de basis, ‘alsof de ziel van de overledene nog in het steentje zit’, aldus Roosegaarde. De steentjes beginnen samen op een centrale plek, maar reizen apart door naar allerlei gemeenten. ‘Het is een monument van contemplatie, als een kampvuur, waar we nadenken over de slachtoffers.’
Roosegaarde’s monument moet mensen ervan bewust maken hoe belangrijk het is om te herdenken, en mensen bij elkaar te brengen en van elkaar te leren. Hierin ziet hij voor bestuurders een cruciale rol weggelegd.
Roosegaarde studeerde aan de Academie voor Kunst en Industrie in Enschede en het Berlage Instituut in Rotterdam. Sinds 2007 staat hij aan het roer van Studio Roosegaarde. Hij staat bekend om zijn innovatieve kunstwerken waarbij technologie en mens samenkomen.